نکات و موارد مهم در مراقبت از چشم

چهارشنبه 15 مرداد 1399
12:15
زلال احمدی

چشم یکی از مهم ترین ابزار دریافت اطلاعات از محیط است. در صورت آسیب دیدگی آن دیگر نمی توان به راحتی با محیط ارتباط برقرار کرد. از همین روی لازم است برا تقویت و مراقبت از آن راه هایی را آموخت. با ما همراه باشید تا با روش مراقبت از چشمان خود آشنا شوید.


در مناطق پر نور کار کنید:
کار و خواندن در نور کم باعث ایجاد فشار چشم می شود. برای راحت تر شدن خود ، فقط در مناطقی که به خوبی روشن است کار کنید و بخوانید. اگر چشمان شما احساس خستگی می کند ، مدتی متوقف شوید و استراحت کنید.

مرتباً به یک چشم پزشک مراجعه کنید:

این افراد حرفه ای هستند که متخصص مراقبت از سلامتی چشم شما هستند. برای حفظ سلامتی چشمان خود ، به طور مرتب یا هنگامی که در بینایی خود مشکلی دارید ، چشمان خود را چک کنید. در مورد چشمان خود اطلاعات بیشتری کسب کرده. کسب اطلاعات بیشتر در مورد چشمان و چگونگی پیشگیری از بیماری های چشمی به شما کمک می کند کنترل بیشتری از سلامت خود داشته باشید.

- اگر هیچ مشکلی در بینایی ندارید ، باید هر 5 تا 10 سال یکبار در طی 20 و 30 سالگی به یک متخصص چشم مراجعه کنید.

- اگر مشکلی در بینایی ندارید ، باید هر 2-4 سال بین 40 تا 65 سالگی به یک متخصص چشم مراجعه کنید.

- اگر مشکل بینایی ندارید ، باید هر 1-2 سال پس از سن 65 سالگی به یک متخصص چشم مراجعه کنید.


مواد غذایی زرد و نارنجی بخورید

مواد غذایی زرد و نارنجی را حتما در رژیم غذایی خود بگنجانید. زرده ی تخم مرغ و بسیاری از سبزیجات زرد یا نارنجی، مثل هویج و کدو حلوایی، سرشار از زیگزانتین و لوتئین هستند. این مواد مغذی ضروری از چشم ها در برابر بیماری تباهی لکه ی زرد محافظت می کنند که شایع ترین علت کوری در افراد مسن است. سبزیجاتی که رنگ سبز تیره دارند مثل کلم کیل، کلم، سبزیجات بهاری، اسفناج، کاهو، کلم بروکلی و کدوی سبز هم اثر مشابهی دارند.


کودک تان را بیرون ببرید

زندگی در فضاهای بسته تأثیر منفی ای بر بینایی کودکان دارد و منجر به بالا رفتن ریسک نزدیک بینی در آن ها می شود. بازی در فضای بیرون به طور منظم باعث می شود کودکان از مزایای دور بینی بهره مند شوند و بیشتر در معرض نور طبیعی قرار بگیرند. طبق تحقیقات، هر یک ساعتی که کودکان به طور منظم در فضای آزاد بگذرانند، ریسک نزدیک بینی در آن ها به میزان 2 درصد کاهش می یابد.


آزمایش آب سیاه بدهید

بیماری چشمی آب سیاه عمده دلیل کوری در افراد است و در اثر بالا رفتن فشار درون چشم ها به وجود می آید. تشخیص زود هنگام این بیماری بینایی شما را حفظ خواهد کرد چون داروهایی که برایتان تجویز می شود از آسیب حتمی به عصب بینایی جلوگیری می کند. پزشکان توصیه می کنند افراد بالای 40 سالی که خویشاوند نزدیکی مبتلا به آب سیاه، دیابت و نزدیک بینی دارند، هر 2 سال یک بار آزمایش بدهند.


استراحت کنید

کار طولانی مدت با کامپیوتر در زیر نور مصنوعی، احتمال نزدیک بین شدن را بالا می برد. گهگاه به خودتان استراحت دهید. از کامپیوتر دور شوید و گشتی در محل کارتان بزنید تا هم چشم ها و هم پاهایتان را ورزش دهید. در صورت امکان، گاهی کامپیوتر را کنار بگذارید و سراغ کار دیگری بروید تا زمان کار با کامپیوتر کمتر شود. سعی کنید در زمان ناهار از محل کارتان بیرون بروید. برای یادآوری زمان استراحت می توانید ساعت گوشی تان را برای هر 30 دقیقه تنظیم کنید. دست کم 30 ثانیه از کامپیوتر خود دور شوید. این کار به جلوگیری از خستگی چشم ها و استنوپیا (فشار چشم) کمک می کند.


لازم نیست به کودک تان تذکر دهید

شاید شما هم دائما به کودک تان درباره ی عواقب شوم نزدیک نشستن به تلویزیون هشدار می دهید اما این کار در حقیقت هیچ آسیب دراز مدتی ندارد. بدترین تأثیر آن خستگی چشم ها یا فشار آمدن به آن ها به طور موقت است که ممکن است تمرکز کردن را کمی برایشان دشوار کند اما این مسأله با استراحت کردن رفع می شود. با این حال، برای حفظ سلامتی چشم های کودک تان بهتر است به جای تماشای تلویزیون، او را برای بازی بیرون ببرید.


از محافظ چشم استفاده کنید

بسیاری از ما تنها در زمان شنا از عینک های محافظ استفاده می کنیم، اما در مواقع دیگری هم خطر آسیب به چشم ها وجود دارد. اگر تراشه های چوب، گرد و غبار و دیگر ذرات کوچک وارد چشم ها شوند، ممکن است قرنیه ی چشم ها خراش بردارد. محققان معتقدند 90 درصد از آسیب های چشمی با استفاده از محافظ های چشم قابل پیشگیری هستند. در زمان دوچرخه سواری، انجام کارهای دستی (به ویژه سنباده زدن و اره کردن) و حتی باغبانی (ساقه های بامبو، شاخه های کوچک و خارها می توانند آسیبی جدی به چشم ها وارد کنند) از عینک های محافظ چشم استفاده کنید.


از عینک های محافظ در برابر اشعه ی فرابنفش استفاده کنید
استفاده از عینک آفتابی مناسب برای مراقبت از چشم ضروری است.همیشه در زمانی که در محیطِ باز هستید و خورشید می تابد از عینک آفتابی استفاده کنید. به دنبال عینک هایی باشید که دارای ویژگی هایی مثل محافظت 99 یا 100درصدی در برابر اشعه های فرابنفش (UV) هستند.
قرار گرفتن طولانی مدت در برابر اشعه ی فرابنفش باعث آسیب رساندن به بینایی تان می شود. شروع مراقبت از چشم از دوران جوانی باعث جلوگیری از کاهش بینایی در سال های بعد می شود.


در زمان های ضروری از عینک مخصوص استفاده کنید
هنگام کار با مواد شیمیایی، جوشکاری و در هر مکانی که ذرات معلق آسیب رسان در آن وجود دارد، از عینک مخصوص استفاده کنید. استفاده از این عینک ها مانع برخورد ذرات ریز و درشت به چشم تان می شود.


خواب کافی داشته باشید
خواب کم باعث خستگی چشم می شود. نشانه های خستگی چشم عبارتند از سوزش چشم، دشواری در تمرکز، خشکی چشم یا اشک فراوان، دید تار یا دوبینی، حساسیت به نور یا درد در گردن، شانه ها و پشت. سعی کنید هر شب به میزان کافی بخوابید تا از خستگی چشم جلوگیری کنید. افراد بزرگسال به 7 الی 8 ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند.


منظم ورزش کنید
ورزش منظم از ابتلا به بیماری های دیگر مثل دیابت جلوگیری می کند. با سه بار در هفته ورزش کردن و هربار به مدت حداقل 30 دقیقه ، احتمال بیماری های جدی چشم مثل آب سیاه و تحلیل بافت شبکیه را کاهش دهید.


بر روی پلک هایتان خیار بگذارید تا پف کردگی کم شود
قرار دادن برش های خیار خنک بر روی پلک برای 10 الی 15 دقیقه پیش از خواب، باعث پیشگیری و بهبود پف کردگی زیر چشم می شود.
چای سبز کیسه ای هم برای پف کردگی مناسب است. چای کیسه ای را برای چند دقیقه در آب سرد بگذارید و برای 15 الی 20 دقیقه بر روی چشم هایتان قرار دهید. تانن موجود در چای باعث کاهش التهاب می شود.


تا حد امکان زمان نگاه کردن به صفحه ی لوازم الکترونیکی را کاهش دهید
اگر چه علم هنوز ثابت نکرده که نگاه کردن به صفحه ی رایانه باعث آسیب دائمی به چشم می شود، اما این کار باعث فشار به چشم و حتی خشک شدن آن می شود. تشعشع صفحه نمایش رایانه باعث خستگی ماهیچه های چشم می شود که یا به خاطر نور بیش از حد یا به خاطر تاریکی زیاد است. اگر نمی توانید زمانی که پای رایانه هستید را محدود کنید، تکنیک های استراحت چشم را انجام دهید.


منبع: pezshkbartar

[ بازدید : 72 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به سلامتی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]